مسجدسلیمان -معرفی محلات mis download
نویسنده : مهردادجلیلی - ساعت 18:18 روز دو شنبه 30 آبان 1390برچسب:,

  با ياد و نام خدا

    براي معرفي محلات شهر مسجدسليمان از ورودي شهر آغاز مي كنم باذكر اين نكته كه به خاطر اقامت زياد در محله ي بازار چشمه علي , قبل از همه محلات اين محله را معرفي كردم .

در معرفي محله چشمه علي اشاره اي داشتم به كمك غيرنقدي كارگران شركت نفت كه به آن رشن مي گفتند و يادآوري شد كه معني اين كلمه را نـمي دانم . يكي از دوستان كه نوشته را مطالعه كرده اند در اين باره توضيح دادند كه ايـن كلمه دراصل انگليسي است و املاي درست آن RATION به معني سهميه بندي است . از محبت و توجه اين بـزرگوار بسيار ممنون و سپاسگزارم . 

 

                                                                                                                      

 

در ميدان ورودي اداره ي منابع طبيعي را مي بينيم كه بر روي تپه اي بنا شده است. در مقابل آن , دانشگاه آزاد قرار دارد كه به خاطر افزايش رشته ها و دانشجويان مـدام بر تعداد ساختمانهاي آن افزوده مي شود . در كنارآن, ساختمان بيمارستان تامين اجتماعي و سازمان آموزش فني و حرفه اي و اداره هواشناسي را مي بينيم .از آنجا كه بگذريم به ورودي قديمي شهر يا به اصطلاح دروازه مي رسيم ( در زمان شركت نفت در اين جا اتاقكي ساخته بودند شبيه به ايست و بازرسي با تلفن ونگهباني با لباس مخصوص و يك راه بند لوله اي). در اين قسمت در سمت چپ جاده ساختمانهاي نـيـمـه تمام هوانيروز قرار دارند . در سالهاي دهه 40 شركـتـي بـه نـام پرسيزيون احداث پايگاه و منازل هوانيروز را به عهده داشت كه پس از تكميل پايگاه و پيروزي انقلاب , مـوفـق بـه اتـمام ساختمانها نشد و آنها به همين شكل باقي ماندند . در سالهاي اخير چند بلوك از آنها را تكميل و در اختيار نظاميان قرار دادند كه اين مجموعه فعلا به اسم هوانيروز اولين محله ورودي شهررا تشكيل مي دهـد . بقيه ي آنها به همان صورت نيمه تمام باقي مانده وهر چند گاهي از جانب يكي از مسئولين گفته مي شود كه اين ساختمانها به مردم واگذار مي شود ولي تاكـنـون خـبري نشده است. اگـر ايـن درست باشد كه عـمـر مـفـيد ساختمانهاي با اسكلت فلزي و بلوك سيماني حداكثر 20 سال است, عمر مفيد اين ساختمانها هـم به سر آمده است . ديـگـر ايـنـكه محلات شهر نسبت بـه گذشته بسيار تغـيير كرده و بزرگتـر شده اند ودر بيشتر موارد به هم چسبـيـده اند و حد فاصل مشخصي ندارند .

موضوعي كه ذهن همه را مشغول كرده و براي هر تازه واردي هم مطرح مي شود اين است كه گرچه شهر زمين مناسب ندارد , چـرا هـمـين زمينها از ابتدا دراختيار مردم قرارداده نشد تا به شكل مناسبي ساخت و ساز كنند؟ علت اين را حتي قديمي ترها هم نمي دانستند ولي ظاهرا مسئولين شركت نفت از آنجا كه چنين روزهايي را انتظار داشتند ( سرنوشت ساكنان غير شركتي نفت سفيد , عنبل و هفتگل را تجربه كرده بودند) ويا براي اينكه اطرافشان زياد شلوغ نشود و به اين بهانه كه ممكن است در زمينهاي شهر منابع جديدي يافت شود اجازه ي ساختمان سازي نمي دادند. وجود منابع جديد بهانه اي بيش نبود چرا كه تمام منابع شناسايي و بهره برداري گرديده بود. به هر جهت زمينهاي خوب و قابل سكونت را انتخاب وخانه هاي سازماني احداث كردند و بقيه مردم ناچارا به دامنه تپه ها و جاهاي نامناسب روي آوردند و از اينكه مي توانستند به هرشكل به اصطلاح صاحب خانه شوند خوشحال هم بودند وبرايشان محل خانه هم مهم نبود . فكر مي كنم اگـر مردم به همين انـدازه از شهرداري و زمين شهري حرف شنوي داشتند وضع شهر خيلي بهتر مي شد .

هوانيروز

اين محله در ورودي شهر در كنار ترمـيـنـال مسافربري شهر قرار دارد داراي يك باب مدرسه ابتدايي و راهنمايي است. از آنجا كه يك منطقه نظامي است اطلاعات بيشتري از آن ندارم . اخيرا در ورودي اين محله ميدان بزرگي ساخته شده بـا مجسمه ي چهار نفر با لباس محلي ( چوقا و شلوار دبيت ) كه جالب است .

تلخاب

ايـن محـلـه در مقـابل ترمينال و در ميان تبه ها در كنار كارخانجات تانك سازي شهيد فرخ نيا قرار دارد و دراصل محل زندگي افسران بوده است . درگذشته محل اقامت كارمندان عاليرتبه و مستشاران شركت نفت و بعد هم مستشاران نظامي بود, به اين علت همگان اجازه ورود به آن را نداشتند . بهترين منارل و امكانات زندگي در آن فراهم شده بود و داراي يك استخر بود . قبل از احداث كارخانجات تانك سازي يك ميدان سواركاري هم در آنجا بود كه گاهي مسابقاتي هم در آن انجام مي شد. وجه تسميه آن هم روستايي به همين نام بوده كه اين محله در كنار آن ساخته شده است .

 نفتك

اين محله در گذشته كمي بالاتر از محله فعلي قرار داشت كه تخريب و به مرور در مقابل آن محله فعلي شكل گرفت. نفتك در چند سال گذشته رشد زيادي داشته و شلوغنر شده است داراي يك دبيرستان پسرانه به نام پنج آذر و يك دبستان ابتدايي مي باشد. محل قديمي نفتك از اولين اماكني بود كه كارگران شركت نفت ( كه معمولا مجرد هم بودند ) در منازلي شبيه  به خانه هاي بيست فوتي كه سقف طاقي شكل داشتند اسكان داده شدند . ايـن مـنـازل تـا حدود سال 1343 هم وجود داشتند ولي بعد از آن تخريب شدند . تا آن زمان جاده جديد احداث نشده و فاصله بين نفـتك و چهاربيشه كاملا خالي بود و به عـلـت قرار داشتن در كنار بهشت زهرا شبها كمتر كسي پياده از آنجا عبور مي كرد .

باغ چشمه علي

اين محله در كنار پايگاه هوانيروز و بالاتر از چهاربيشه قرار دارد از محلات قديمي شهر و محل اقامت يكي از طوايف است .داراي يك باب مدرسه مي باشد .درگذشته دراين محله يك محل نگهداري اسب قرار داشت .

چهار بيشه

چهاربيشه در سمت چپ جاده ورودي شهر قرار دارد . تعداد زيادي منازل شركتي در آن قرار دارد كه دو يا سه اتاق خوابه هستند . ايـن منازل بـه كاركـنان ارتش واگذار شده است . داراي يك دبيرستان دخـتـرانه , دو مدرسه راهنمايي و يك مدرسه ابتدايي و يك كتابخانه عمومي است . درايـن محله يك زمين ورزشي و همچنين تنها درمانگاه ارتش قرار دارد . بهشت زهرا كنار اين محله قرار گرفته است .

سرمسجد

سرمسجد بعد از چهاربيشه قراردارد وجه تسميه آن به علت آثار باستاني است كه روي  تپه اي بالاي آن كشف شده بود و منسوب به حضرت سليمان است ( صفه ي سرمسجد ).در سالهاي گذشته قسمتهايي از اين آثار از بين رفته است . نامگذاري مسجدسليمان هم به علت همين آثار مي باشد . جاده قديم فرودگاه مسجدسليمان از كنار اين آثار مي گذرد و در سمت ديگر آن محله ي نصيرآباد قرار دارد .

كولر شاب

نام اين محله در اصل كولر شاپ COOLER SHOP است كه نام يكي از كارگاههاي شركت نفت است كه در اين منطقه قرارداشته است . داراي يك مدرسه ابتدايي ويك مدرسه راهنمايي دخترانه و پسرانه مي باشد . مجموعه مسكوني موسوم به جي تايپ كه از منازل خوب و به اصطلاح كارمندي شركت نفت بوده در كنار كولرشاپ قرار دارد .اداره برق مسجدسليمان و اداره پست مهندسي ارتش در اين محله قرار دارند. فروشگاه مركزي شركت نفت ( استور ) و انبار كالا كه به انبار خوراكي معروف بوده در اين محله هستند كه قسمتي  از آن به عنوان فروشگاه تعاوني مصرف ارتش مورد استفاده قرار گرفـتـه است . بـه عـلـت وجود انبار كالا قسمتي كه مقابل كولرشاپ قرار دارد و شامل تـعـدادي منازل كارمندي يا به اصطلاح بنگله بوده است را انبارخوراكي ناميدند . در سالهاي اخير بنياد مسكن در كنار اين محل اقدام به احداث چند باب خانه مسكوني كرده است . خوابگاه دانش آموزان دبيرستان ارتش در سمت ديگر محله انبار خوراكي قرار دارد . ساختمان ديگري در محله كولرشاب قرار دارد كه واقعا بايد جداگانه و به همان شكل قبلي خود ويا به شكل يك موزه نگهداري مي شد ولي از انجا كه انسان زود فراموش مي كند اين ساختمان هم فراموش شد . منظورم مركز ساواك مسجدسليمان است كـه اكنون بـه صورت جزئي از اداره ي برق شهرستان درآمده و از آن استفاده مي شود ( گويي كه آن همه جنايت صورت نگرفته است ). درقسمت بالاي انبار خوراكي و برروي تپه مخزن آبي ساخته شده بود كه آب منطقه را تامين مي كرد . در كنار آن چند اتاق ساخته بودند كه يكي از كاركنان قديمي شركت نفت و خانواده در آن زندگي مي كردند . در سالهاي دهه 1340 بعد از بازنشستگي ايشان شركت نفت عليرغم نياز به آب , مخزن مذكورو خانه كنار آن را نيز تخريب كرد .در آن موقع عده اي مي گفتند علت تخريب مخزن و خانه اين بود كه مشرف به مركز ساواك بوده است .

ريل وي

ريل وي از محلات قديمي مسجدسليمان است نام آن به خاطر ايستگاه قطار در آن بوده و به همان اسم ناميده شده است RAILWAY STATION ) ) داراي يك بـاب مدرسه ابتدايي يك مدرسه راهنمايي و يك دبيرستان است . چيت شويي يكي از قسمتهاي اين محله است .

 سركوره ها يا كوي شهيد موسوي

اين محله در كنار بازار چشمه علي قراردارد چون در گذشته كوره هاي گچ پزي در آن قرارداشته به سركوره ها معروف شده است در دوران انقلاب به نام يكي از شهداي محله به شهيد موسوي تغيير نام داد .

مال شنبه يا كوي شهيد لرستاني

در كنار كوي شهيد موسوي قـرار دارد و نـامگذاري آن به علت نام يكي از شهداي محله است . داراي يك باب مدرسه ابتدايي است .

پنج بنگله

در مسير جاده ي اصلي و كنار كوي شهيد لرستاني قرار دارد .يك مركز پيش دانشگاهي دخترانه , مهـمـانسراي جـهـانگـردي , دادگستري شهر ستان , مركز آموزش فني وحرفه اي دخترانه وابسته به سازمان آموزش فني و حرفه اي واداره مركزي سازمان آب در اين محله قرار دارند .

هشت بنگله

اين محله قـبـلا فقط شركت نفتي بوده وچسبيده به شاه نشين و به اصطلاح , عوام را به آن راه نبود . به مرد م عادي اجازه عـبور از اين منطقه را نمي دادند و جاده آسفالته آن مختص عـبور و مرور خارجي ها بود , وضعيتي مانند تلخاب ( به نظر من بايد اين را هم در رديف اولين هاي مسجدسليمان نوشت ). بنا به گفته يكي از كاركنان قديمي شركت نفت فـقـط زماني كه خواستند بين نفتون وباغ ملي پلي احداث كنند , به مدت سه روز اتوموبيلها حق داشتند از جـاده ي هشت بنگله عبور كنند . ( البته پل قديمي نفتون هم پس از ساليان زياد تخريب و پل فعلي بـه جاي آن ساخته شد و جـالب اين كه پلي كه سه روزه ساخته شد حدود 50 سال باقي ماند ). .از اواسط اين محله جاده اي به مدرسه خارجيها و سپس به تلخاب وصل مي شود كه آن هـم براي مردم ممنوع الورود بود و كمي پايين تر جاده مالكريم جدا مي شده كه به تمبي وصل مي گرديد يـعـنـي تـمام نـقاط مورد علاقه ي مسئولين به هم متصل بود و براي انجام كارهاي پنهاني خود نياز نبود به محلات ديگر وارد شوند ( گـرچه اگر كاري هم مي كردند هـيـچـكس حق نداشت حرفي بزند). بـراي خـروج از شهر هم به دو خروجي شهر دسترسي داشتند و در حقيقت قلعه ي بدون برج وبارويي دركنار مسجدسليمان داشتند . شاه نشين هم  كه از مناطق مسكوني بسيار اعياني شركت نفت بوده جزء اين محله محسوب مي شود. بعد از انقلاب در اين محـله مـنازل فـاز يك و دو فرهنگيان , شبكه بهداري واداره كشاورزي شهرستان ساخته شد . يك مدرسه ابتدايي, يـك مدرسه راهنمايي و يك بـاب مـركـز پيش دانشگاهي در اين محله قراردارند . بـعـد از انقلاب يك مدرسه علميه در اين قسمت احداث گرديده است . قـبـل از ايـن محله, چاههاي گاز معروف به اف تريF3 قراردارند . بنا به گفته قديمي ها زمين ايـن قسمت وضعيت نـامـنـاسبي داشتـه و چـون مـهـار گاز ايـن چـاهـها امكان نداشته و گاز آنها خطرناك بوده و مصرف خانگي نداشت , آنـهـا را آتش زده بودند تا بسوزد . درطي جنگ بـه نـاچـار بـا نصب تجهـيـزات و شير مخصوص آنها را مسدود كـردند ولي , اخـيـرا نشت گاز باعث بـروز مشكلاتي بـراي محله گرديده است . قـرارشده پل جديدي براي اين محله احداث كنند . پل قبلي از نوع پلهاي يك طرفه است .

دره اشكفت

بعد از كوي شهيد لرستاني و چسبيده به آن قراردارد از محلات جديد است خانه هاي تازه ساز داشته ويك مركز آتش نشاني و اورژانس در آن قرار دارد.منازل صد دستگاه شهرداري و نيز پزشكي قانوني شهرستان در اين محله قرار دارند . در گذشته منطقه اي كه اكنون دره اشكفت ناميده مي شود , كاملا خالي از خانه و سكنه بود و بين پنج بنگله و سي برنج هيچ آثاري از منازل مسكوني نبود ودر محل پل دره اشكفت امروزي يك سه راهي بود كه جاده محله ي نمره دو از آن جدا مي شد .

نمره دو

بعـد از دره اشكفت و پانسيون خيام و سي برنج در ميان تپه ها قــرار دارد محـله كوچكي بوده و از محلات قـديمي شهرستان وكارگران قديمي هنوز آنجا را به ياد دارند . بسياري از كارگران قديمي شركت نفت اولين بار در اين محله اسكان داده شدند .

پانسيون خيام

از محلات شهر است كـه در ابتدا فقط منازل كارمندي شركت نفت در آن قرار داشت ولي مثل بقيه محلات مردم در آن شروع به خانه سازي كردند . در كنار سي برنج قرار دارد قبلا بين اين دو محـلـه حصار فـلـزي كشيده بوده و آنها را از هم جدا كرده بودند ولي بعدها , اين حصار از بين رفت . به قولي به همراه كمپ كرسنت , از محلات باكلاس شهر بوده است .

سي برنج

در كنار پانسيون خيام قرار دارد از محلاتي است كه بايد تخليه شوند چون نفت و گـاز در اين منطقه نشت كرده و مشكلاتي را به وجود آورده است . داراي يك باب مــدرسه ابــتـدايي است . دبيرستان بنت الهدي ( انصاري قديم ) در اين محله قرار دارد .اداره آمار شهرستان, سالن سرپوشيده تربيت بدني , كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان واداره دارايي دراين محله قرار دارند .

كمپ كرسنت

از محلات اعياني شركت نفت است كمتر از بقيه محلات در آن جا منازل شخصي ساخته شده است . در زمان شركت نفت سابق محل اقامت كاركنان خارجي بوده است .

نفتون

از محلات نسبتا بزرگ شهر است نام خود را از ميدان نفتي نفتون گرفته است . داراي يك مدرسه ابتدايي ويك مدرسه راهنمايي است دبيرستان �


کرم خاویار سیاه اصل

نظرات شما عزیزان:

بهرامی
ساعت10:38---20 فروردين 1391
سلام دوست عزیز خوشحالم که مطلب وبلاگ من جایی هم به درد خورد. نوشته ها برای استفاده است و من هم از این کار شما بسیار خوشحالم. موفقباشید برادر شما بهرامی

بهرامی
ساعت10:38---20 فروردين 1391
سلام دوست عزیز خوشحالم که مطلب وبلاگ من جایی هم به درد خورد. نوشته ها برای استفاده است و من هم از این کار شما بسیار خوشحالم. موفقباشید برادر شما بهرامی

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: